Pieterpad 9e Hardenberg - Ommen

17 december 2022 - Ommen, Nederland

Vroeg vertrekken om in Ommen de trein 🚂 van 08.37u te halen welke ons in 13 minuten naar Station Hardenberg brengt. Vandaar lopen we naar ons startpunt bij bakker Bart. Maar eerst even rustig ontbijten bij de Hema, yoghurt met een belegde bagel en een kop koffie ☕️

1000001063

We starten om 09.45 uur met 1°C⛄️ en zijn met onze thermo onderbroek, handschoenen en wat warms over de oren goed voorbereid 🤗.

De route begint slingerend langs de Vecht over een aangelegd pad die nog wit was van de sneeuw en vorst.

1000001220

Verder lopen we tussen de weilanden door naar Rheeze waar wat boerderijen staan.

10000010691000001070

De weg verder naar Junne is langs boerderijen met uitgestrekte weilanden en veel door bossen waar we de wandelstokken uit de tas hebben gehaald wat het lopen makkelijker maakt en welke we ook kunnen gebruiken mochten we toch een wilde wolf tegen komen.

100000107310000012051000001191

Gelukkig kruiste geen wolf onze pad maar wel veel roodborstjes, vinken, een groene specht, vlaamse gaai en een ijsvogel met z'n mooie helblauwe rug...helaas konden we van deze mooie gevleugelden geen foto maken.

Bij Junne staken we de Vecht over waar het water onder het dunne ijslaagje hard door de stuw stroomde. We lopen het verdere pad naar Ommen grotendeels door bossen, over paden bedekt met dikke laag afgevallen bladeren🍂🍁🍃. Al de banken langs de route waren bedekt met een sneeuwlaagje waardoor wij eigenlijk nergens even konden zitten om de benen en voetjes te ontspannen 😳 dus al staand moesten we de meegebrachte warme chocolademelk opdrinken.

1000001190

10000011871000001189

Onderweg knipoogde de zon 2 keer naar ons maar hij kon niet door de grijze bewolking heen komen.

1000001075

5,5 uur later staan we met moeie benen en wat pijnlijke voeten weer bij de auto.

Voordat we weer op huis gaan stoppen we weer bij vd Valk in Zwolle om de auto aan de stekker te zetten en nemen daar een lekker soepje terwijl we moesten wachten.

Deze etappe was weer genieten en door het koude weer kwamen we niet zoveel Pieterpad'ers tegen. Helaas ook geen gelegenheden om wat te eten en drinken tegen gekomen maar we hadden genoeg (warm) drinken en eten meegenomen.

Volgend jaar beginnen we met de etappe naar Hellendoorn.😉

PS : heeft Carla haar haarband en lievelingssjaal 🧣 in de trein laten liggen ?

1. Carla V/d Van den berg:
    17 december 2022
    Heb Je weer heel goed geschreven.
    En ook een leuke route.
    Op na de volgende de X
  2. Astrid Hettema:
    17 december 2022
    Goed gedaan dames! Jullie hadden bijna wel kunnen schaatsen!
  3. Jaap vd Berg:
    18 december 2022